søndag 18. august 2013

Vekestart veke 34

August, nytt skuleår, tilbake til normallivet, alle aktivitetar startar opp att. Det er bærtid, det er mørkare kveldar, det er fløyelsmjukt lys, det er fønvind og augustregn. Det er snart fødselsdagen min, augusthøgdepunktet mitt, og det er planlegging av feiring(vi feirar alle dagar!!)

August


August er det mykeste myke jeg kjenner,

denne skjelvende streng mellom sommer og høst,

denne dugg av avskjed i mine hender.

Dette hemmelige milde inn over jorden,

denne lyende stillhet:

Tal Herre, tal!

Dette lyset som hviler
 
på modningens høyde,

dveler
og synker mot visningens dal.

Disse kvelder da trær

er som skygger i skyggen,

Denne etterårsfred over sted og forstand.

Jeg har drømt at jeg seilte mot Evigheten,

og en kveld i august var den første

besynderlig duse kjenning av land.

Jeg vet midt i alt det jeg ikke vet:

August er det mykeste myke jeg kjenner,

myk som sorg og som kjærlighet.

Einar Skjæraasen




Augustkveldar, mjuk som fløyel

2 kommentarer:

  1. August kan by på mye fint, selv om jeg ikke er så veldig glad for de ruskete augustkveldene som lover høst...
    Bursdagsplanlegging er derimot alltid kjekt, god planlegging og god dag - når den tid kommer:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hauststormane er ikkje noko eg ser fram til..men dei litt mørkare kveldane er kjekt, litt levande lys og sofaliv. fødselsdagen er neste veke, så igrunnen god tid til å planlegge!

      Slett